سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تربیت کودک دوساله

کودک دو ساله بسیار کنجکاو ، بازیگوش و دوست داشتنی است ! در عین حال کودک های دوساله بدلیل اینکه کار درست را از نادرست تشخیص نمیدهند کارهای خطرناکی هم انجام میدهند .برخی مواقع جیغ میزنند،  هم سن و سالهای خود را میزنند ،  وسایلی که دستشان هست را پرتاب میکنند و … تربیت کودک دو ساله قدری دشوار به نظر می‌رسد چرا که دو سالگی یکی از مقاطع حساس برای تربیت است. کودکان دو ساله اغب قابل پیش بینی نیستند و گاهی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که والدین را مستاصل می‌کنند. آنان گاهی با رفتارهای مودبانه و شیرین زبانی نشان می‌هند که انگار از سنشان بیشتر می‌فهمند. در سن دو سالگی کودک از قالب نوزادی خارج شده و در قالب یک انسان کوچک کامل به لحاظ افکار، عقاید و خواسته‌هایش قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود که رفتار با کودک دو ساله و تربیت آن برای والدین دشوار به نظر بیاید.


در زیر به چند نکته مهم در مورد تربیت کودک دو ساله و رشد این گروه سنی اشاره می‌کنیم:
1- تجربه اندوزی

بچه‌ها در این سن دوست دارند بدانند هر چیز در دنیا چگونه کار می‌کند. از آنجا که در این سن هر چیزی و هر اتفاقی می‌تواند برای آنان جنبه آموزنده داشته باشد لازم نیست برای آموزش و تربیت کودک دو ساله خود نگران آموزش‌های رسمی آنان در مهد کودک باشید. جمع کردن برگ‌های خشک پاییزی، بزرگ شدن دانه عدسی که در یک گلدان کوچک کاشته‌اید یا حتی حرکت ماهی‌های قرمز در تنگی کوچک، بهترین کارگاه کسب تجربه و مهارت‌های زندگی برای آنان است.

2- کنار آمدن با والدین

گاهی کودک دو ساله یکی از والدین را به دیگری ترجیح می‌دهد. این رفتار یک مرحله از رشد طبیعی کودک برای شناخت و استقلال خودش است و بهترین رویکردی که می‌توان برگزید این است که وقتی هر دو والد حضور دارند والد ترجیح داده شده نقش فعال‌تر به خود بگیرد و والد دیگر به هر ترتیبی که بتواند به والد منتخب کمک کند. از طرف دیگر خوب است که کودک را به طور منظم با والد دیگر تنها گذاشت.

 

3- شکل‌گیری شخصیت

آنها در سنی هستند که مهارت‌های کلامیشان افزایش پیدا کرده و شروع به ابراز علایق و حتی اولویت‌های خود می‌کنند. بچه‌ها از بیست ماهگی به بعد به مهارت‌های فیزیکی قابل توجهی نیز دست پیدا می‌کنند، کودکی که تا چند ماه پیش کتاب آشپزی شما را در دست می‌گرفت و با دست عکس غذاهای مورد علاقه‌اش را به شما نشان می‌داد حالا دیگر ممکن است بخواهد در درست کردن آن و یا تزیین سالاد الویه به شما کمک کند. آنها سعی می‌کنند به استقلال رفتاری دست پیدا کرده و بخواهند بر اساس تصمیماتی که گرفته اند، عمل کنند. کم و بیش می‌گویند چه دوست دارند بخورند و چه دوست ندارند و سلیقه غذایی خود را اعمال می‌کنند.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....