سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علل و درمان سریع زردی نوزاد

زردی در نوزادان به معنی زرد شدن رنگ پوست نوزاد است. که بسیار از نوزادان دچار این زردی میشوند .تمام نوزادانی که بدنیا می‌آیند، دچار درجاتی از بالا رفتن سطح بیلی‌روبین در خون می‌شوند ، اما زردی فقط در نیمی از نوزادان قابل مشاهده است. نوزادانی که در هفته 37 بارداری یا زودتر به دنیا می آیند، احتمال بیشتری برای دچار شدن به زردی در آنها وجود دارد.
زردی نوزاد در نیمى از تمام نوزادان در هفته ‏ى اول زندگى ایجاد مى‏ شود
زردی نوزاد به آنها یک ظاهر برنزه مى ‏دهد، این بیمارى زردی نوزاد نام دارد. در اکثر موارد زردی نوزاد طبیعى و پس از چند روز از بین مى ‏رود و نشان‏ دهنده‏ ى بیمارى زمینه‏ اى وخیم نیست. زردی نوزاد به واسطه‏ ى سطوح بالاى رنگدانه‏ ى زرد مایل به سبز خون که بیلى‏ روبین نامیده مى‏ شود و از تجزیه‏ ى گلبول‏هاى قرمز خون تولید مى ‏شود به وجود مى‏ آید، کبد که بیلى‏ روبین را از خون تصفیه مى‏ کند ممکن است قادر به فرآورى بیلى‏ روبین آزاد شده از تجزیه‏ ى مقادیر بالاى گلبول‏هاى قرمز بعد از تولد نباشد، در نتیجه سطح بیلى ‏روبین در خون بالا مى‏ رود. تغذیه‏ ى نوزاد با شیر مادر ممکن است زردی نوزادرا بدتر کند اما شیر دادن مى‏ تواند بدون آسیب به نوزاد ادامه یابد.


زردی نوزاد
زردی نوزاد در طب سنتی ایران به سادگى قابل درمان است و از این نظر بر طب اروپایى برترى کامل دارد.

علایم زردی نوزاد:
در اکثر نوزادانى که پس از طى دوران کامل حاملگى متولد شده‏ اند و زردی نوزاد دارند، پوست و سفیدى‏ هاى چشم زرد مى‏ شود، اما هیچ علامت دیگرى وجود ندارد.
باوجود این اگر سطوح بیلى‏ روبین بالا رود علایم احتمالى عبارتند از: بى‏ حالى و عدم تمایل به شیر خوردن.

معاینه نوزاد باید در نور روز انجام گیرد و نوزاد باید برهنه باشد. می‌توان با انگشت شست روی پوست نوزاد کمی فشار آورد تا سرخی پوست بیرنگ گردد و بیدرنگ پس از برداشتن انگشت به رنگ پوست نوزاد زیر انگشت توجه نمود که آیا زرد است یا خیر. اولین جایی که زردی قابل مشاهده است، زیر زبان و صلبیه چشم می‌باشد. زردی از سوی صورت شروع به نمایان شدن می‌کند و با بالا رفتن مقدار بیلی‌روبین، به سمت پاها گسترش پیدا می‌کند قانون کرامر یعنی اگر فقط صورت زرد باشد، بیلی‌روبین بین 5 تا 7 است، بالای سینه تا ناف حدود 10، تا پایین شکم 15 و تا نوک پا 20 میلیگرم بر دسی‌لیتر.

قانون کرامر
قانون کرامر
باید آزمایش سطح بیلی‌روبین خون اورژانس (یعنی طی دو ساعت) در تمام نوزادانی که زردی روز اول دارند انجام شود و هر 6 ساعت تکرار گردد تا زمانی که ثابت یا پایین رونده شود. انجام آزمایش سطح بیلی‌روبین بصورت روتین برای نوزادانی که زردی مشهود ندارند، اشتباه است.

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....